info

Mauro Pawlowski (°1971) steekt begin jaren ‘90 de kop op als gast- en studiomuzikant bij muziekgroepen als Leopold 3, X-Legged Sally, Transformer 2, Kiss My Jazz en Bedtime for Bonzo. In 1992 richt hij de band Evil Superstars op waarmee hij in 1994 Humo’s Rock Rally wint. Na twee albums, ‘Love is Okay’ (1996) en ‘Boogie Children-R-us’ (1998) en enkele ep’s ontbindt Pawlowski Evil Superstars in september 1998. Vanaf dan wordt Pawlowski een veelgevraagd muzikant die zijn medewerking verleent aan talloze projecten en gastoptredens. In 2001 treedt Pawlowski opnieuw op de voorgrond met het classic rock album ‘Songs from a Bad Hat’ (PIAS), dat hij in New York opnam met producer Dave Sardy (Marilyn Manson, Oasis, Slayer) Hij maakt muziek voor theater FroeFroe, componeert soundtracks, neemt een solo improvisatiealbum op in raga-stijl (Secret Guitar), en improviseert in groepsverband (Monguito, The Parallels, I Hate Camera, Club Moral). Daarnaast speelt hij free jazz bij Othin Spake met Teun Verbruggen, maakt deel uit van een Beatles coverband en schrijft Nederlandstalige nummers voor De Kreuners en Galina. 2004 vormt een voorlopig creatief hoogtepunt voor de gitarist, met niet minder dan vijf albums in evenveel verschillende bezettingen. In januari 2004 speelt Mauro een eenmalig concert met Pascal Deweze en Karel De Backer als begeleidingsgroep voor Alex Chilton (Big Star) op het indoor-festival De Nachten. De concertregistratie wordt nadien op cd uitgebracht, het eerste officiële live-album van Chilton.

Met zijn band Mauro Pawlowski & The Grooms en het album ‘Black Europa’ maakt Pawlowski een uitstapje naar de industriële hardrock. Wanneer hij een cape aanbindt wordt hij Somnabula, een muzikale vampier die het album Swamps of Simulation uitbrengt. Bij The Love Substitutes kiest Mauro voor de drums en neemt met de groep het rockalbum ‘Meet The Love Substitutes While The House is on Fire’ op. Met collega’s Pascal Deweze en Carol van Dijk vormt hij tot slot Shadowgraphic City, een trio van sterke persoonlijkheden dat samen een titelloos album vol eclectische popmuziek uitbrengt. Voor zijn veelzijdigheid wordt Mauro in 2004 gehuldigd met de Vlaamse Cultuurprijs voor Muziek, en ook bij de Zamu Music Awards wordt Pawlowski meermaals verkozen tot beste muzikant. De Brusselse Ancienne Belgique laat Pawlowski het tweedaags festival La Belgique 666 Points samenstellen waar de Evil Superstars als afsluiter het nummer ‘Jerusalem’ van de doomrockgroep Sleep spelen. Eind 2004 volgt Pawlowski Craig Ward op als tweede gitarist bij dEUS. Hij neemt met de groep het album ‘Pocket Revolution’ (2005) op, gevolgd door een internationale tournee, en schrijft in 2006 mee aan nieuwe nummers voor de volgende langspeler. In 2006 verschijnt het tweede The Love Substitutes-album ‘More Songs About Hangovers and Sailors’.

In 2005 begint Mauro eigen klassieke popsongs te schrijven voor een volgend solo-album. In de loop der jaren, en met zijn ervaring bij het maken van nummers voor eigen en andere muzikale projecten, ontwikkelt en verdiept hij zijn kwaliteiten als songschrijver. In 2006 wordt hij gevraagd door radio Klara als samensteller voor het radioprogramma rond experimentele muziek ‘Laika’, in samenwerking met Philippe Cortens en Lies Steppe. In 2007 creëert hij het muzikale luik voor de theatervoorstelling ‘Trust’ bij Braakland/Zhebilding. Een jaar later komt een volgend album van dEUS uit, ‘Vantage Point’, waar Pawlowski aan mee schreef. Hij maakt in 2009 muziek voor de dansvoorstelling ‘Nieuwzwart’ van Ultima Vez en toert met het gezelschap in en buiten Europa. In hetzelfde jaar maakt hij met Ramsey Nasr een ‘Geletterde Mensen’-voorstelling in organisatie van Behoud de Begeerte, gevolgd door een speelreeks in België en Nederland. In 2010 vormt hij een nieuw no-wave collectief, Radical Slave, met Dirk Swartenbroekx (Buscemi) en Remo Perrotti. Deze band is gebaseerd op de no-wave scene van New York uit de jaren ‘70 en ‘80. Hun eerste album getiteld ‘Damascus’ verschijnt in de lente van 2010.

Een jaar later wint Pawlowski de MIA (Music Industry Awards-prijs) in de categorie ‘Beste Muzikant’ en werkt hij als gastartiest mee aan de voorstelling Italia in de Saint-Amour reeks van Behoud de Begeerte. In hetzelfde jaar brengt dEUS het album ‘Keep You Close uit’, gevolgd door een volgend album ‘Following Sea’ in 2012 met een uitgebreide tournee in binnen- en buitenland. In 2013 werkt hij als producer en muzikant aan het album ‘New Found Sacred Ground’ van Roland Van Campenhout, gevolgd door een speelreeks in België en Nederland. Hij maakt met Ramsey Nasr een tweede voorstelling ‘Vreemde Smetten’ voor Behoud de Begeerte In 2014 wint hij opnieuw de MIA in de categorie ‘Beste Muzikant’. Hetzelfde jaar brengt hij met zijn noise rockband Gruppo di Pawlowski het album ‘Neutral Village Massacre’ uit, opgenomen door Steve Albini in Chicago, gevolgd door een uitgebreide tournee in België en Nederland. In 2014 toert hij ook met de experimentele jazzformatie Flat Earth Society in België en Japan met het programma ‘Terms of Embarrassment’ dat een hommage brengt aan Frank Zappa.

Eind 2014 maakt Pawlowski muziekherwerkingen voor de theatervoorstelling ‘Alsemkomt’ van het gezelschap De Roovers, en speelt deze live mee op scène. Vanaf 2014 schrijft Pawlowski een tweewekelijkse column over muziek in HUMO, die vanaf 2017 een wekelijkse frequentie krijgt. Hij componeert in 2015 voor de tweede keer muziek voor een dansvoorstelling van Wim Vandekeybus, ‘Speak Low if you Speak Love’, waarmee hij op tournee in binnen-en buitenland gaat. In 2016 zingt Pawlowski mee op het album ‘Mest’ van de Antwerpse jazzband Hamster Axis of the One-Click Panther, gevolgd door een kleine tournee. In dezelfde periode brengt hij zijn eerste album ‘Afscheid in Kloten’ onder de naam Maurits Pauwels uit, gevolgd door een speelreeks in België. Begin oktober 2016 kondigt hij zijn vertrek bij dEUS aan. Hij was er twaalf jaar gitarist. Ondertussen heeft Mauro een reeks eigen songs klaar die hij verder uitwerkt en verder verfijnt.

Het plan om een nieuwe solo-plaat uit te maken wordt concreter. In hetzelfde jaar wordt Pawlowski als bassist gevraagd voor het nieuwe project ‘The Mechanics’ van Eric Thielemans. De band die verder bestaat uit Rudy Trouvé, Roman Hiele en Jean-Yves Evrard verkent het repertoire van jazz meesters als Ornette Coleman, Alice Coltrane, Sun Ra en Albert Ayler. Begin 2017 komt het tweede album van Gruppo di Pawlowski uit, ‘In Inhuman Hands’, geproducet door Micha Volders. In 2018 maakt Pawlowski de volledige soundtrack van het langspeeldebuut ‘Cleo’ (release 2019), geregisseerd door Eva Cools en werkt hij mee aan de theaterfilm ‘Screen’ van Rudy Trouvé en Simon Allemeersch in coproductie met het Nieuwstedelijk. In hetzelfde jaar start hij met dichter Peter Holvoet-Hanssen een literaire tournee gebaseerd op het werk ‘Blauwboek’ van Holvoet-Hanssen. Ook maakt hij een hedendaagse bewerking van het album ‘Nacht en Ontij’ van Boudewijn de Groot. Met een uitgebreide bezetting onder de naam Mauro Pawlowski en Braaknoot Ensemble trekt hij met dit project langs de grote concertzalen in België en Nederland. Boudewijn de Groot geeft zijn zegen voor dit project en is enthousiast over de nieuwe versie en multidisciplinaire benadering van Pawlowski. In hetzelfde jaar gaat Mauro op zoek naar partners om een nieuwe soloplaat te maken.

Hij gaat een samenwerking aan met Rockoco management en het Gentse label Unday Records om zijn plannen te realiseren. In 2019 breidt hij de bezetting van zijn Maurits Pauwels band uit en maakt het album ‘10 Toppers uit Trinidad’ onder de naam Maurits Pauwels en de Benelux Calypsos. Begin 2019 maakt hij muziek voor de theaterproductie ‘Wat is de Wat’ van hetPaleis, in regie van Simon De Vos, en speelt live mee op scène. In 2020 plant Mauro de opnames en release van het nieuwe solo-album, dat in oktober 2020 zal uitkomen bij Unday Records.